اصل زنانگی در هستی شناسی عرفان یهودیی از نگاه زُهر

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری ادیان و عرفان تطبیقی، دانشکده حقوق، الهیات و معارف اسلامی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد اصفهان، ایران

2 استاد گروه ادیان و عرفان دانشکده الهیات دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات

3 استادیار گروه ادیان و عرفان تطبیقی، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران -شمال، تهران، ایران

4 گروه الهیات ،دانشکده حقوق ،الهیات ومعارف اسلمی ، واحد نجف اباد ، دانشگاه ازاد اسلامی ،نجف آباد ، ایران

10.22061/orj.2023.1919

چکیده

مسالۀ اصل‌زنانگی و‌‌‌‌جایگاه آن در ادیان مختلف همواره مورد توجه بوده‌است. اما در چند دهۀ اخیر بواسطه جنبش‌های فمینیستی این مساله، به جوامع شدیداً سنت‌باوری مانند جوامع یهودی هم رسیده‌است. موضوع این مقاله، اصل انوثیت و نقش عنصر زنانه در عرفان یهود است که با رویکرد توصیفی تحلیلی و با تکیه برکتاب زُهر به آن پرداخته شده‌است. این مساله در مکتب قباله و در کتاب زُهر که مهم‌ترین کتاب عرفانی قبالاییان است؛ گسترده‌تر مطرح میشود و اصل زنانگی را بطور خاص با دو سفیرای «بینا» و «مِلخوت» (شِخینا) بیان می‌ کند. سفیرابانوان بینا و شِخینا، دو عنصر زنانه‌ای هستند که با کارکرد زنانه خود در عالم باعث سریان وجود در عالم هستی شده‌اند و عالم مادون به سبب اسما و صفاتی که سفیرامادر عِلوی؛ از ان‌سوف گرفته، ایجاد شده‌است. در عالم، اتحاد و‌ زوجیت عناصر زنانه و مردانه سبب حرکت و هماهنگی بین اجزای هستی می‌شود. شخینا نیز که حضور خداوند و تجلی مونث اوست بواسطه گناه آدم از ان‌سوف جدا شده و به عالم ماده تبعید شده‌است. این مساله در قباله آنچنان مهم است که عارف قبالایی یهودیان را سفارش می‌کند؛ با عمل به تورات و میصواها بار دیگر این وحدت و یگانگی «ان‌سوف» و «شخینا» را بازگردانند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Femininity Principle in Ontology of Jewish Mysticism according to the Zohar

نویسندگان [English]

  • Shima Fotourchian 1
  • Abolfazl Mahmoodi 2
  • Masood Ahmadiafzadi 3
  • Mohsen Fahim 4
1 PhD Student in Religions and Comparative Mysticism, Faculty of Law, Theology and Islamic Studies, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran
2 Profesor of Religions and Comparative Mysticism, Faculty of Law, Theology and Political Science, Sciences and Researches Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
3 Assistant Professor of Religions and Comparative Mysticism, Faculty of Theology and Islamic Studies, North Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
4 Assistant Professor of Theology and Islamic Studies, Faculty of Law, Theology and Islamic Studies, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran
چکیده [English]

Issue of the Femininity principle and its place in different religions has always been considered, but in recent decades due to feminist movements, this issue has also reached to traditional Jewish societies. In all religions, the female element has been considered in creation, but we try to take a descriptive-analytical approach, relying on the book of Zohar, to the Femininity principle in Jewish mysticism. This issue, in the doctrine of Kabbalah and in the book of Zohar, which is the most important mystical book of the Kabbalism more extensively expressed and the Femininity principle with “Bina” and “Malchut” (Shekhinah) Sefirot, particulary has been expressed. Bina and Shekhinah Sefirot are two feminine elements that, by their feminine function in the world, have caused the stream existence in the Universe, and the lower world has been created due to the names and attributes that heavenly Supernal Mother took from Einsof. In the world, union of feminine and masculine elements causes movement and harmony between the components of the Universe. Shekhinah, who is the presence of God and His feminine manifestation, is separated from Einsof due to Adam's sin and explusion to the material world. This issue is so important in Kabbalian mysticism and Kabbalian gnostic recommends the Jews to restore the unity of “Einsof” and “Shekhinah” by performing religions duties and practicing the Torah.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Femininity Principle
  • Judaism
  • Zohar
  • Bina
  • Shekhinah
Anterman, A, Jewish Beliefs and Religions, Reza Farzin, Qom, Religions and Sects, (2005), Persian
Abelson, J, Jewish mysticism, G. Bell and Sons, London, Cambridge University, (1913)
         Epstein, I, Judaism-Historical Study, Behzad Saleki, Tehran, Research Institute of Iranian Wisdom and Philosophy, (2014), Persian
Fortune, D, The Mystical Qabalah, Second edition, London, Weiser Books, (2000)
Fuller, J.F.C, The secret wisdom of the Qabbalah, A study in Jewish Mystical thought, USA, Spatially independent, (1976)
Giller, P, Reading the Zohar, The Sacrad Text of The Kabbalah, London, Oxford scholarship, (2011)
Laitman, M, Basic Concepts in Kabbalah, Israel, Lightman Kabbalah, (2006)
-------------, The Zohar, Canada, Lightman Kabbalah, (2007)
Macrae, G. W, "Gnosticism", in: New Catholie Encyclopedia, New York, Catholic University of America, vol 6, (1967)
Manhar, N, The sepher ha Zohar or the book of light, Ohio, Pinnacle Press, (2017)
Ponce, Ch, Kabbalah, Publisher Quest Books, The Garnstone Press LTD, (1974)
Schifman, L, Encyclopedia of Religion Judaica, editor Jones Lindsay, 2nd ed Thomson Gale, USA, Macmillan Reference, Vol14, (2005)
         Scholem, G, Main Jewish tendencies and schools, Alireza Fahim, Qom, Religions and sects, (2013), Persian
--------------, Major trends in Jewish mysticism, New York, Schochen Book Inc, (1946)
--------------, On the Kabbalah and its Symbolism, New York, Schocken Books, (1974)
--------------, Origins of The Kabbalah, Allan Arkush, New Jersey, Princeton Weekly, (2019)
         --------------, Zohar of the book of Lighting, Homa Shahram Bakht, Tehran, Scientific and Cultural, (2018), Persian
Sholamit, E, Kabbalah of Prayer, USA, Lindisfarne books, (2004)
Umansky, E. M,»  shekhnah«, The Encyclopedia of Religion, Miycea Eliade, New York, Macmillan, Vol 13, (1986)
Wexelman, D, Kabbalah: The Splendor of Judaism, USA, Jason Aronson, (2001)
Wineman, R. A, Mystic Tales from the Zohar, Notes and Commentary, Ohio, Jewish Publicaton Society, (1997)
Wolski, N, A Journey into the Zohar, USA, State University of New York Press, (2010)