امکانات درونی قلب برای رویکرد پدیدارشناختی با تأکید بر مکتب عرفانی ابن عربی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استاد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی

10.22061/orj.2023.1907

چکیده

در میراث عرفانی بطور عام بیشتر به هویت و کارکرد شناختی و سلوکی قلب توجه می­شود و منزلت قلب فراتر از عقل و فروتر از روح و زمانی پایین دست فؤاد معرفی می­شود و قلب در لطائف سته یا سبعه یا ثمانیه، در کنار لطائف دیگر قرار می­گیرد. اما ابن عربی از خصیصة وجودی قلب با عنوان تقلب در صور و تجلیات یاد می­کند و این پژوهش  با تأکید بر این خصیصه در پی ترسیم  ظرفیت­های درونی قلب برای نگاه پدیدارشناسانه است و سعی دارد با استفاده از پدیدارشناسی به روایت ون منن و افزودن نگرش وجودی بدان به این پرسش­ اساسی پاسخ دهد؛ چگونه می­توان از ظرفیت درونی قلب در عرفان ابن عربی برای تأملات پدیدارشناختی وجودی بهره برد؟ دستاوردهای این پژوهش به این قرار است: یکم. قلب همان لب و عصارة وجود آدمی است و به دلیل اطلاق و تقلبش پذیرای صور و تجلیات گوناگون است و مراد از این تقلب، تقلب وجودی شهودی است. به این اعتبار، قلب، ظرفیت خوبی برای تقویت نگاه پدیدارشناسانه با مؤلفه­هایی چون حیرت، تعلیق، التفات و نما دارد و کمک می­کند تا پروندة تأمل دربارة حقیقت و شناخت آن همچنان مفتوح باشد؛ دوم. قلب با مواجهة حضوری­اش با اسما و صفات، و به تعبیری مواجهة پیشاتأملی­اش، ظرفیت قدرتمندی را برای تأملات پدیدارشناسانة وجودی فراروی عقل، به عنوان یکی از شئون قلب، قرار می­دهد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Inner Possibilities of the Heart for The Existential Phenomenological View with an Emphasis On the Mystical School of Ibn Arabi

نویسنده [English]

  • Abdollah Salavati
Professor of Philosophy, Shahid Rajaei Teacher Training University
چکیده [English]

In the mystical heritage, more attention is paid to the identity and cognitive and behavioral functions of the heart, and the dignity of the heart is presented as beyond the intellect and below the soul and in time below Fouad. It is placed again. But Ibn Arabi mentions the existential characteristic of the heart as cheating in forms and manifestations, and this research by emphasizing this characteristic seeks to draw the inner capacities of the heart for a phenomenological view and tries to use phenomenology according to Van Menen and Adding an existential attitude to it will answer this basic question; How can the inner capacity of the heart be used in Ibn Arabi's mysticism for existential phenomenological reflections? The achievements of this research are as follows: 1. The heart is the essence of a person's existence, and due to its application and fraud, it is receptive to various forms and manifestations, and what is meant by this fraud is intuitive existential fraud. To this credit, the heart has a good capacity to strengthen the phenomenological view with components such as astonishment, suspense, attention, and appearance, and helps to keep the file of reflection on the truth and its knowledge open; Second. The heart, with its face-to-face encounter with names and attributes, and in a sense, its pre-reflective confrontation, puts a powerful capacity for existential phenomenological reflections in front of the intellect, as one of the affairs of the heart.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Heart
  • Intellect
  • Existential Phenomenology
  • Manifestation
  • Ibn Arabi
Ibn Arabi, Muhyi al-Din (Baita), al-Futuhat al-Makkayya (four volumes), Beirut, Dar al-Asaq.
Ibn Arabi, Mohi al-Din (2012), Daftar Danai (Al-Marafa), translated by Saeed Rahimian, Tehran, New Look Publishing.
Ibn Arabi, Mohi al-Din (2000), collection of letters, Beirut, Dar al-Muhjah al-Bayda.
Ibn Arabi, Muhyi al-Din (1946), Fuss al-Hakam, Cairo, Dar Ihiya al-Kutub al-Arabi.
Ansari, Khwaja Abdullah (No date), Tabaqat Sufiya, Bija, Biname.
Al-Badlisi Abi Yasir Ammar bin Muhammad (1999), Behjah al-Taifah, Beirut, Franz Steiner Publishing House.
Al-Jandi, Moayed al-Din (2002), Sharh Fassos al-Hakam, Qom, Bostan Kitab.
Jahangiri, Mohsen (1996), Mohi al-Din Ibn Arabi, an outstanding figure of Islamic mysticism, Tehran, Tehran University Press.
Al-Sarraj Al-Tousi, Abu Nasr (1914), Al-La'ma fi al-Susuf, Leiden, Brill Press.
Salavati, Abdullah (1401), Belief in the Age of Click, Tehran, Young Andisheh Center.
Fazli, Ali (2017), Anthropological Concepts of Behavioral Science, Tehran, Islamic Culture and Thought Research Institute Publishing Organization
Kalabazi, Abu Bakr Muhammad bin Ibrahim (1933), Introduction to Sufism, Egypt, Al-Saada Press.
Kierkegur, Soren (1999), Fear and Trembling, translated by Abdul Karim Rashidian, Tehran, Ney Publishing.
Mostamli Bukhari, Ismail (1984), the description of the interpretation of Sufism, Tehran, Asatir Publications.
Makki, Abu Talib (1996), Qut al-Qulub in the treatment of al-Mahboob, Beirut, Dar al-Kutub al-Elamiya.
Al-Nablisi, Abd al-Ghani (2008), Javaher al-Nusus in Sharh al-Fusus, Beirut, Dar al-Kutub al-Elamiya.
Hartman, Nikolai (2013) Ontological foundation, translated by Sharafuddin Khorasani, Tehran, Hermes.
Hamadani, Seyyed Ali (No date), Sol Fuss al-Hakam (Explanation of Fuss al-Hakam Parsa), Manuscript No. 2749, Istanbul, Shahid Ali Pasha Library.