رابطة هستی شناختی سوژة بدنمند با جهان در پدیدارشناسی مرلوپونتی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری فلسفه معاصر دانشگاه تبریز

2 استادیار گروه فلسفه دانشگاه تبریز

3 دانشیار گروه فلسفه دانشگاه تبریز

10.22061/orj.2021.1672

چکیده

در این مقاله سعی داریم نشان دهیم که در پدیدارشناسی مرلوپونتی بدن به مثابة سوژة بدنمند به واسطه نحوه­های وجودی خاص خودش، از لحاظ هستی شناختی، رابطه­ای وجودی با جهان دارد. برای تبیین این موضوع لازم است ماهیت ادراک را بشناسیم که ذاتاً با بدن و در نتیجه با جهان ارتباط وجودی دارد و نیز برای فهم رابطه وجودی بدن با جهان لازم است ماهیت نظرگاه بدنی را که بیانگر در-جهان-بودن جسمانی سوژه است را نیز تحلیل نماییم. به طور کلی مرلوپونتی با انتقاد از ثنویت روح و جسم دکارتی در سنت فلسفی و تقلیل روح یا سوژه به ساحت اندیشه، می­کوشد با نفی این ثنویت هم بدنمندی سوژه را به اثبات برساند و هم نشان دهد که سوژة بدنمند از سنخ یا گوشت جهان طبیعی است و از اینرو رابطه آن با جهان رابطه­ای طبیعی و وجودی است. این پرسش که بدن و جهان در فلسفه مرلوپونتی چه رابطه­ای دارند یقینا جواب این پرسش معرفت­شناختی یا روان­شناختی نخواهد بود بلکه اگزیستانسیالیستی خواهد بود و این پاسخ از یک منظر خلاء معرفتی است که این مقاله در مرلوپونتی پژوهشی به دنبال پر کردن آن است. بنابراین، مرلوپونتی با طرح مفاهیمی مثل سوژه بدنمند، گوشت، نظرگاه بدنی، در جهان بودن و غیره در صدد آن است که به نحو هستی شناختی نشان دهد که ما روابط پیچیده­ای با جهان داریم و بدون فهم این روابط نمی­توان شناختی از خود و جهان داشت.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Ontological Relation of the Corporeal Subject to the World in the Phenomenology of Merleau-Ponty

نویسندگان [English]

  • Neda Mohajel 1
  • Mahmoud Sufiani 2
  • Muhammad Asgahri 3
1 Doctoral student in contemporary philosophy, university of Tabriz, Iran
2 assistant professor of philosophy, university of Tabriz, Iran
3 associate professor of philosophy, university of Tabriz, Iran
چکیده [English]

In this article, we try to show that in Merleau-Ponty's phenomenology, the body as a bodily subject has an ontological relationship with the world due to its own existential modes. To explain this, it is necessary to know the nature of perception, which is inherently existentially related to the body and consequently to the world. Show me. In general, Merleau-Ponty, by criticizing the duality of Descartes' soul and body in the philosophical tradition and reducing the soul or subject to the realm of thought, tries to prove the corporeality of the subject and to show that the corporeal subject is of the type or flesh of the natural world. And therefore its relation to the world is a natural and existential relation. Thus, by proposing concepts such as the bodily subject, the flesh, the bodily view, being in the world, etc., Merleau-Ponty seeks to show ontologically that we have complex relations with the world, and without understanding these relations one cannot know He had himself and the world.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Body
  • World
  • Existential Relationship
  • Body View
  • Flesh and Merleau-Pont
Asghari. M, An introduction to the contemporary philosophy. Tehran: Publications of the Institute of Humanities and Cultural Studies. 2020. Persian
Piravi Vanak. M. Phenomenology at Merleau-Ponty, Abadan: Question Publishing. 2014. Persian
Sabzkar.A. Merleau-Ponty and the Analysis of Paintings. Tehran: Hermes Publications. 2017. Persian
Matthews. E. An Introduction to Merleau-Ponty Thoughts, translated by Ramadan Barkhordar, Tehran: New Step. 2010. Persian
Carmen, T. & Hansen, M.B. Merleau-Ponty, the Adorer of Philosophy, translated by Haniyeh Yaseri, Tehran: Phoenix. 2011. Persian
-------------- Merleau-Ponty, translated by Massoud Olya, Tehran: Phoenix. 2011. Persian
Asghari  , Muhammad & Karimi, Bayan (2021)”The Rise of the "Other" and the Fall of the "Self":from Hegel to Derrida” The Quarterly Journal of Philosophical Investigation Volume 15, Issue 36 - Serial Number 36 .
 
Fathzade. H & Darabi. M (2018) " Proposing the Idea of Corpopolitics Based of Kristeva’s Thoughts " in the Journal of Philosophical Investigations, University of Tabriz, Volume 31 / Issue 72 / Summer 2019, pp. 272-255 https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_8030.html?lang=en 
Karimi. B.  Ethical Embodied Subject: Foucault and Levinas " in the Journal of Philosophical Investigations, University of Tabriz, Volume 14, Issue 33, Winter 2021,pp.354-369 https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_11483.html?lang=en
Carman.  T. & Hansen, M.k B. N. The Cambridge companion to Merleau-Ponty. Cambridge University Press. 2005
Dillon. M. C.  Merleau-Ponty's ontology, Indiana University Press: blooming & Indianapolis. 1988
Hass. L. Merleau- Ponty’s philosophy. Indiana University Press.2008
Landes. D. The Merleau-Ponty Dictionary. Bloomsbury.2013
Leder. D. the Absent Body. University of Chicago Press. 1990
Matthews. E. Merleau-Ponty : a guide for the perplexed. Continuum International Publishing Group. 2006
Merleau-Ponty, M. The Primacy of Perception: And Other Essays on Phenomenological Psychology,the Philosophy of Art, History and Politics. Edited by James M. Edie, Northwestern University Press. 1964
---------------------------Nature: Course Notes from the Collège de France. Northwestern University Press. 2003
---------------------------The Visible and the Invisible. Alphonso Lingis (trans.) Evanston, IL: Northwestern University Press.1968
--------------------------- Phenomenology of Perception. Trans: Colin Smith .London: Routledge & Kegan Paul. 2002
Priest,S. Merleau-Ponty. London and New York: Routledge. 2003