تحلیل گفتمانی مفهوم ریزوم در فلسفه دلوز با رویکرد لاکلائو و موفه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای فلسفه تعلیم و تربیت،واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی،اصفهان ، ایران

2 دانشیار مطالعات برنامه درسی،واحد اصفهان(خوراسگان،دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان ، ایران

3 استادیار گروه آموزش الهیات ، دانشگاه فرهنگیان، تهران ، ایران

10.22061/orj.2025.12346.902

چکیده

هدف این پژوهش، تحلیل تفکر " ریزوماتیک " در اندیشه فیلسوف فرانسوی" ژیل دلوز" است.به این منظور از روش پژوهش کیفی تحلیل گفتمان لاکلائو و موفه استفاده شده است .حوزه پژوهش به منابعی محدود گشته که در آن ، فلسفه ریزوماتیک دلوز مورد توجه بوده است. برای رسیدن به این منظور از روش نمونه گیری هدفمند بهره گرفته شده است و از مراحل پنج گانه تحلیل گفتمان لاکلائو و موفه برای روش تجزیه و تحلیل اطلاعات بهره برداری شده است.ابزار جمع آوری اطلاعات شامل منابع دست اولی که به طور مستقیم مفهوم ریزوم را تبیین نموده اند، می باشد.برای ارزیابی و اعتبار پژوهش از دیدگاه کارشناسان حوزه فلسفه تعلیم وتربیت برای اطمینان بخشی به تحقیق استفاده شد. یافته های پژوهش نشان دهنده این است که ،اندیشه ریزوم ،در تقابل با اندیشه درختی قرار دارد. در پی این تقابل، ریزوم با ویژگی هایی چون ، پیوند گرایی، قلمرو زدایی، گسست نادلالتگر، کوچ گرایی، شدن و..صورت بندی می گردد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

An analysis of Deleuze's rhizomatic philosophy based on the discourse analysis method of Laclao and Mouffe

نویسندگان [English]

  • Habibollah Eftekhari Renani 1
  • Narges Keshtiaray 2
  • Rasool Berjisian 3
1 Eftekhari Renani,H. Isfahan Branch (Khorasgan),Esfahan,Iran
2 Associate Professor of Curriculum Studies, Isfahan Branch (Khorasgan), Islamic Azad University, Isfahan, Iran
3 . Assistant Professor, Department of Theology, Farhangian University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The aim of this research is to analyze the "rhizomatic" thought in the thought of the French philosopher Gilles Deleuze. For this purpose, the qualitative research method of discourse analysis by Laclau and Mouffe has been used. The scope of the research has been limited to sources in which Deleuze's rhizomatic philosophy has been considered. To achieve this purpose, the purposive sampling method has been used, and the five stages of discourse analysis by Laclau and Mouffe have been used for the method of data analysis. The data collection tool includes first-hand sources that have directly explained the concept of rhizome. To evaluate and validate the research, the perspective of experts in the field of philosophy of education was used to provide assurance to the research. The research findings indicate that the idea of rhizome is in contrast to the idea of tree. Following this contrast, the rhizome is formulated with features such as connectionism, deterritorialization, non-signifying rupture, nomadism, becoming, and so on.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Tree, Rhizome, Gilles Deleuze, Laclau and Mouffe'
  • s Discourse Analysis