نظریه اقتدار انسان در هستی شناسی سهروردی و تدوین نظریه‌ای برای حق شورش

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته دکترای فلسفه از دانشگاه تبریز

2 استادیار گروه فلسفه دانشگاه کردستان

10.22061/orj.2025.12475.911

چکیده

تعهد سیاسی به نظام سیاسی از سوی مردم یکی از کلیدواژه‌های مهم اندیشه سیاسی است. اینکه تعهد سیاسی به یک حکومت تا کجا و تحت چه شرایطی معقول است؟ این مفهوم اگر چه در تصور متعارف اختراع اندیشه دوره مدرن محسوب می‌شود، اما با تعمق در سنت فلسفی شرق عالم اسلام به ویژه سهروردی نشان می‌دهد که سهروردی نظریه فلسفی درباره این مفهوم دارد. نگارنده برای توضیح مقصود خویش با روش توصیفی - تحلیلی کوشیده است ابتدا نظریه فلسفی سهروردی را در باب اقتدار انسان که به عنوان زمینه نظری توضیح مفهوم شورش در اندیشه سیاسی اوست توضیح دهد. و در ادامه با ابتناء به مفهوم شورش بر نظریه اقتدار انسان آشکار کند که او چگونه شورش را با توجه به ساختار نوری و عقلانی جهان تحلیل می‌کند و با ارتباط آن به سیاست ظلمانی آن را محصول طبیعی انحطاط سیاسی می‌داند و همچنین تداوم شورش رعیت را مایه هرج و مرج و تداوم انحطاط سیاسی در نظر می‌گیرد. بنابراین با تفکیک ریاست کیهانی و ریاست سیاسی برای تنقیح مفهوم شورش، آن را به شورش نظری تعبیر می‌کند که قرار است زمینه تغییر سیاست عملی را فراهم سازد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Theory of Human Authority in Suhrawardi's Ontology and the Development of a Theory for the Right to Rebellion

نویسندگان [English]

  • mostafa abedi jighe 1
  • mohsen bagherzade meshkibaf 2
1 PhD in philosophy from Tabriz University
2 Assistant Professor, Department of Philosophy, University of Kurdistan
چکیده [English]

Political commitment to the political system by the people is one of the important keywords of political thought. To what extent and under what conditions is political commitment to a government reasonable? Although this concept is considered an invention of modern thought in the conventional view, by reflecting on the philosophical tradition of the East of the Islamic world, especially Suhrawardi, it is shown that Suhrawardi has a philosophical theory about this concept. To explain his purpose, the author has tried to first explain Suhrawardi's philosophical theory on human authority, which is the theoretical background for explaining the concept of rebellion in his political thought, using a descriptive-analytical method. And then, based on the concept of rebellion, he reveals how he analyzes rebellion with respect to the light and rational structure of the world and, in connection with its connection to dark politics, considers it a natural product of political decadence, and also considers the continuation of the rebellion of the subjects as a cause of chaos and continuation of political decadence. Therefore, by separating cosmic leadership and political leadership to refine the concept of rebellion, he interprets it as a theoretical rebellion that is supposed to pave the way for practical policy change.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Rebellion
  • Ontology. political decadence
  • human authority
  • Suhrawardi