تحلیل منطقی مفهوم وحدت اطلاقی، و نسبت‌سنجی آن با صفات سلبی واجب الوجود با تأکید بر الهیات علامه طباطبایی.

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار مؤسسه آموزش عالی آل طه، تهران، ایران

10.22061/orj.2025.2374

چکیده

چگونگی وحدت واجب الوجود، به قدر وجود و وحدت واجب الوجود مورد تأمل، توافق و موضوع استدلال موافق فیلسوفان مسلمان قرار نگرفته است؛ فیلسوفان مسلمان که برای وحدت، اقسام متعددی را برشمرده‌اند، در مسألۀ اثبات توحید واجب الوجود، آنگاه که چگونگی وحدت را مسکوتٌ عنه رها نکرده‌اند، گاهی به چگونگی آن وحدت تصریح، گاهی بدان اشاره، و گاهی دربارۀ آن به ابهام و اجمال سخن گفته‌اند؛ با این حال می‌توان به صورتی غیر مستقیم از مباحث آنها دربارۀ صفات سلبیه، نسبت به رأیی که دربارۀ چگونگی وحدت واجب الوجود اتخاذ کرده‌اند به آگاهی‌ای اطمینان‌بخش‌ دست یافت. این پژوهش با تحلیل منطقی مفهوم وحدت اطلاقی، و تأمل در پاره‌ای از عبارات فارابی، ابن‌سینا،‌ سهروردی، صدر المتألهین و علامه طباطبایی در خصوص صفات سلبی واجب الوجود، نشان داده است که وحدت اطلاقی واجب الوجود، اگر چه در کامل‌ترین تفسیر خویش، خود را در عبارات علامه طباطبایی نمایان ساخته است اما می‌توان رگه‌هایی از آن را در آنچه آن چهار فیلسوف دربارۀ صفات سلبی نگاشته‌اند نیز پی گرفت، آنها را نیز در فهرست باورمندان به وحدت اطلاقی ـ‌ البته در مراتبی نازل‌تر ـ جای داد، و در نهایت عدم مخالفت وحدت واجب الوجود در فلسفۀ ایشان با توحید در متون دینی را به اثبات رساند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Logical Analysis of the Concept of Unconditional Unicity and its Correlation with the Negated Attributes of the Necessary Existence with Emphasis on the Theology of Allāma Tabātabāī

نویسنده [English]

  • Hamedeh Rastaei
Assistant Professor of Philosophy, Ale- Taha Institute of Higher Education, Tehran, Iran
چکیده [English]

The nature of the Unity (waḥdat) of the Necessary Existence (al-wāǧib al-wuǧūd) has not been the subject of much contemplation, agreement, and consistent argumentation among Muslim philosophers as much as existence and the unity of the Necessary Existence. Muslim philosophers have enumerated numerous types of unity, but in the matter of proving the oneness of the Necessary Existence, they have not left the nature of the unity silent. Sometimes they have specified the nature of that unity, sometimes they have referred to it, and sometimes they have spoken about it vaguely and briefly. Nevertheless, through their discussions on negated attributes, one can indirectly gain a reassuring awareness of their view on the nature of the unity of the Necessary Existence. This paper, by logically analyzing the concept of unconditional unicity (waḥdat etlāghi), and reflecting on some of the statements of al-Fārābī, Ibn Sīnā, al-Suhrawardi, Sadr al-Muta’allihin, and Allāma Tabātabāī regarding the negated attributes of the Necessary Existence, has shown that the unconditional unicity (waḥdat etlāghi) of the Necessary Existence, although in its most complete interpretation, is mentioned in the statements of Allāma Tabātabāī, but traces of it can be followed in the views of four philosophers regarding negated attributes. Therefore, they can also be included in the list of those who argue for unconditional unicity (waḥdat etlāghi)- albeit at a lower level - and ultimately prove that the unity of the Necessary Being in their philosophy does not oppose monotheism in religious texts.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Unconditional Unicity
  • Numerical Unicity
  • Negated Attributes
  • Monotheism
  • Allāma Tabātabāī
Al-Farabi, M, Fusus al-Hikam, Qom: Bidar Publication, 1984. Arabic
Fakhr al-Din al-Razi M, Al-Tafsir al-Kabir, Beirut: Dar aIhya Al-Torath al-Arabi, 1999. Arabic
Hasanzadeh Amoli H, A thousand and one points, Tehran: Raja Cultural Publishing Center, 2002. [in Persian]
---------, Nosos al-Hikam fi Fusus al-Hikam, Tehran: Raja Cultural Publishing Center, 1907. [in Persian]
Ibn Babawayh al-Qummi A J M, Kitab al-tawhid, Qom: the teacher Society of Qom Seminary, 2019. Arabic
---------, Uyoun Akhbar Al-Ridha, Tehran: Jahan,1999. Arabic
Ibn Sina, Al-isharat wa al-tanbihat, Qom: Albalaqe, 1996. Arabic
---------, Dānishnāma-yi ʻAlāʼī, Hamedan: Bu-Ali Sina University Press, 2004. Arabic
---------, Kitab al-Shifa' (Theology), Qom: Ayatollah Al-Azmi Marashi Al-Najafi Library, 1983. Arabic
Imam Sajjad A, Al-Ṣaḥīfa al-Sajjādiyya, Qom: Al-Hadi, 1997. Arabic
Javadi Amoli A, Rahigh Makhtom, Qom: Esra Publications, 2003. Persian
Mīr Dāmād B, Al-Taliqa Ala’l-Kafi, Qom: al- Khayam, 1982. Arabic
Sharif Razi A H, Nahj al-Balagha, Qom: Hejrat,1993. Arabic
Shirazi Q, Sharḥ Ḥikma al-ishrâq, Tehran: Society for the National Heritage of Iran, 2005. Arabic
Shīrāzī, Ṣadr ad-Dīn M, al-Hikma al-muta‘aliya fi-l-asfar al-‘aqliyya al-arba‘a, Beirut: Dâr al-Kutub al-‘Arabî, 1981. Arabic
---------, al-Mabda‘ wa’l-ma‘ad, Tehran: Publication of Hikmat and Philosophy Association, 1975. Arabic
Suhrawardī S, Hayakel al-noor, Tehran: Noghteh, 2000. Arabic
---------, Kitab Hikmat al-ishraq, Tehran: Institute for Humanities and Cultural Studies, 1994. Arabic
---------, Kitab Hikmat al-ishraq. corrected by Henry Corbin. Vol.1, Tehran: Institute for Humanities and Cultural Studies, 1996. Arabic
Tabatabaei M H, Bidayat al-Hikmah, Qom: Islamic Press Institute, 1999. Arabic
---------, Nahayeh al-Hakema, Qom: Islamic Press Institute, 1983. Arabic
---------, Rasaelah, Qom: Bostan Kitab, 2009. Arabic
---------, Tafsir al-Mizan, Qom: Ismaeilian, 1992. Arabic
---------, Usul-i falsafeh va ravesh-i ri'alism, Qom: Bostan Kitab, 2008. Persian
Yazdanpanah, S. Y, Hikmat Ishraghi: Report and assessment of Shahabuddin Suhravardi’s philosophical system, Tehran: Samt Publications, 2010. Persian