رابطه نگرش هستی‌شناختی افلاطون با نظریه اخلاقی او.

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته کارشناسی ارشد دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران

2 دانشیار گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران

3 استادیار گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران

10.22061/orj.2025.2368

چکیده

در فلسفه افلاطون، اهمیت زیست اخلاقی انسان ریشه در جایگاه متعالی نفس دارد؛ نفسی که جوهری مجرد و الهی است و از مثال نیک نشأت گرفته است. افلاطون بر این باور است که انسان، با بهره‌مندی از قوه عقل و به واسطه‌ آفرینش آزادانه، باید خود در مسیر شناخت فضایل و نیل به سعادت حقیقی گام بردارد. یکی از ابعاد مهم در تحلیل هر نظام اخلاقی، بررسی پیش‌فرض‌ها و مبانی متافیزیکی آن است. در این راستا، دیدگاه اخلاقی افلاطون را نمی‌توان به‌صورت مستقل از مباحث هستی‌شناختی او بررسی کرد، بلکه باید آن را در پیوند با نظریه مثل و جایگاه مثال نیک تحلیل نمود. مسالۀ اصلی این پژوهش، واکاوی تأثیر مبانی هستی‌شناسی نظام فلسفی افلاطون بر نظریه اخلاقی اوست. به‌ویژه تأکید می‌شود که ساختار اخلاقی مورد نظر افلاطون بر بنیانی متافیزیکی استوار است که در آن، مثال‌نیک نه‌ تنها معیار غایی خیر، بلکه منشأ وجودی و معرفتی تمام فضایل اخلاقی است. مثال‌نیک، خودِ اخلاق است. درک اخلاق و شکل‌دهی زندگی اخلاقی نیازمند مطابقت فعل اخلاقی با مثال‌های مطلق اخلاقی است. بنابراین پی‌ریزی زندگی اخلاقی شایسته جایگاه انسان، بدون درک متافیزیک ممکن نخواهد بود. این پژوهش با روش توصیفی– تحلیلی و بر اساس بررسی متون افلاطونی و تفاسیر مفسران، پیوند درونی میان متافیزیک و اخلاق در اندیشه افلاطون را تبیین می‌نماید.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Relationship between Plato's Ontological View and his Ethical Theory

نویسندگان [English]

  • Fatemeh Aghajani 1
  • Ramezan Mahdavi Azadboni 2
  • Kokab Darabi 3
1 MA of Islamic Philosophy and Theology: University of Mazandaran, Iran
2 Associate Professor, University of Mazandaran, Babolsar, Mazandaran, Iran
3 Assistant Professor, University of Mazandaran, Babolsar, Mazandaran, Iran
چکیده [English]

In Plato's philosophy, the importance of human moral life is rooted in the transcendental status of the soul; the soul is an abstract and divine substance that originates from the form of good. Plato believes that man, by benefiting from the power of reason and through free creation, must take steps on the path of recognizing virtues and achieving true happiness. One of the important aspects in the analysis of any ethical system is the examination of its metaphysical assumptions and foundations. In this regard, Plato's ethical perspective cannot be examined independently of his ontological discussions, but rather it must be analyzed in conjunction with the theory of the ideal and the status of the form of good. The main issue of this research is to analyze the impact of the ontological foundations of Plato's philosophical system on his ethical theory. It is particularly emphasized that the moral structure envisaged by Plato is based on a metaphysical foundation in which the form of good is not only the ultimate criterion of goodness, but also the existential and epistemological origin of all moral virtues. The form of good  is morality itself. Understanding morality and shaping moral life requires the correspondence of moral action with absolute moral forms. Therefore, the establishment of a moral life worthy of the position of man will not be possible without understanding metaphysics.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Plato
  • Ethics
  • Ontology
  • Soul
  • Form of Good
Pour Hosseini S A. [ Translation of Plato]. Brun J (Author). Tehran: Homa Publishing House;1984. Persian
Cooper J. M. Plato: Complete Works.United States: Hackett Publishg Company; 1997.
Mojtabawi S J. [ translation of History of Philosophy] Copleston F(Author). Tehran: Soroush Publishing; 1996. Persian.
Cornford  F. Plato's theory of knowledge. Britain: Routledge; 2013.
Shahrayini M. [ Translation of Outline of Spinoza's Philosophy]. Errol H (Author). Tehran: Ney; 2010. Persian.
Field G. Socrates and Plato: A Criticism of Professor AE Taylor's' Varia Socratica. Britain: Parker & Company, 1913.
Fine G. The Oxford Handbook of Plato. New York and Oxford: Oxford University Press; 2019.
Grotius H. Hugo Grotius on the law of war and peace. England: Cambridge University Press; 2012.
Ilodigwe D. Plato's Concept of Metaphysics. Ekpoma Review.2017;4(1).
Löwe C. Thomas Aquinas on the Metaphysics of the Human Act. England: Cambridge University Press; 2021.
Moser P. The Oxford handbook of epistemology. New York and Oxford: Oxford university press; 2005.
Moss J. Plato's epistemology: being and seeming. New York and Oxford: Oxford University Press; 2021.
Shakibapour E. [ Translation of Being and Nothingness]. Sartre J (Author). Qom: Shahriar; 2010. Persian
Strauss. L, Joseph C.  History of political philosophy. United States: University of Chicago Press; 2012.
Zagzebski L. Individual Essence and the Creation. Divine and Human Action: Essays in the Metaphysics of Theism. 1988:119-44.
Khorasani sh. [ Translation of Metaphysics]. Aristotle (Author). Tehran: Hekmat; 1987. Persian .
Davoudi A M. [ Translation of History of Philosophy in the Greek Period] Bréhier E (Author). Volume 1. Tehran: University of Tehran; 1973. Persian.
Lotfi M H. [ Translation of Greek Thinkers]. Gomperz T (Author). Volume 2. Tehran: Kharazmi; 1996. Persian.
Sazger L. [ Translation of The Dream of Wisdom: A History of Western Philosophy from Ancient Greece to the Renaissance] Gottlieb  A. (Author). Tehran: Qoqnos; 2005. Persian.
Fathi H. [ Translation of History of Greek Philosophy] Guthrie W.K.C (Author). Tehran: Fekrurooz; 1998. Persian.
Golabi F, Shahbazi Qeechag E. [ Translation of Epistemological Essays]. Habermas J, Popper K. R (Authors). Tehran: Tisa; 2014. Persian.
Hanaei Kashani M S. [ Translation of Thinking in Antiquity]. Irwin T (Author). Tehran: Qaseeda; 2001. Persian.
Nazari B. [ Translation of Critique of Pure Reason]. Kant I (Author). Kermanshah: Bagh Ney; 2010. Persian.
Foladvand E. [ Translation of Plato]. Kinney J (Author).  Tehran: Kahkashan; 1994. Persian.
Vasigh GH. [ Translation of Scientific and Critical Philosophical Culture]. Lalande  A (Author).  Tehran: Ferdowsi; 1993. Persian.
Foladvand E. [ Translation of Scientific and Great Philosophers]. Maggie B (Author). Tehran: Kharazmi; 1993. Persian.
Zahiri N. [ Translation of Epistemology]. Martin R. M (Author). Tehran: Qoqnos; 2015. Persian.
Rahmati I. [ Translation of History of Moral Philosophy]. McIntyre A (Author). Tehran: Hekmat; 1966. Persian.
Asadi A. [ Translation of Knowledge of Knowledge]. Morren E (Author). Tehran: Soroush; 1995. Persian.
Mojtabawi, J. [ Translation of  The Generalities of Philosophy].  Popkin R , Stroll A (Author). Tehran: Hekmat; 2010. Persian.
Ghavam Safari M. [ Translation of Aristotle].  Ross D (Author). Tehran: Fekrurooz; 1998. Persian.
Ross D. Plato's theory of ideas. Philosophy: 1952;27 (101).
Stockhammer M. Plato Dictionary. New jersey: Littlefield. Adams & Co; Totowa. 1965.
Alia M. [ Translation of Introduction to Plato]. Strathern P (Author). Tehran: Markaz Publishing House; 2000. Persian.
Mahdavi Y. [ Translation of Discussions in Metaphysics]. Waal J (Author). Tehran: Kharazmi;1996. Persian.
Lotfi M H. [ Translation of Paidia]. Yager W (Author). Tehran: Kharazmi; 2014. Persian.