کمال از دیدگاه ابوالحسن عامری.

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استاد فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی

10.22061/orj.2024.2164

چکیده

پرسش اصلی این مقاله آن است که ابوالحسن عامری به کمال چگونه می نگریسته است؟  روش ما در این تحقیق، براساس تحلیل و ارزیابی داده‏هایی است که به صورت گزارش از متن آثار عامری احصا کرده‏ایم. اهم یافته‏های این پژوهش عبارتند از: عامری کمال را هم در مورد خدا، هم همه ممکنات و هم درمورد انسان به کارمی‏برد. درواقع کمال به معنای عام در این مقاله مورد نظر است. البته این فیلسوف  اگرچه تعریفی حقیقی از کمال ارائه نداده، کمال را به عنوان یک صفت عینی وحقیقی به کاربرده است. او در یک تقسیم، کمال را به طبیعی که اراده موجودات در آن دخیل نیست و اکتسابی که اراده موجودات در آن دخیل است تقسیم نموده. از جهت دیگر می توان کمال را به دو قسم مطلق که از هر نقصی مبراست و اختصاص به حق‏تعالی دارد و نسبی که در مقایسه با گذشته موجود یا با سایر موجودات ارزیابی می‏شود، تقسیم کرد. در تقسیمی دیگر کمال را به کمال نفس وکمال بدن تقسیم می کند؛ یعنی این کمال گاهی ناظر به نفس و زمانی دیگر ناظر به بدن است. البته تقسیم بندی دیگری نیز می توان از نظام فلسفی او استنباط کرد، گرچه عامری دست به آن نزده است. این تقسیم کمال عقلی وکمال اخلاقی است. کمال عقلی ناظر به قوه نظری دراّکه نفس و کمال اخلاقی ناظر به قوه عملی نفس است. همچنین عامری بر این باور است که کمال، امری تشکیکی است و مصادیقی برای آن ذکر کرده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Completeness from the Point of View of Abul Hassan Ameri

نویسنده [English]

  • Einollah Khademi
Professor of philosophy and islamic kalam in Shahid Rajaee Teacher Training University
چکیده [English]

The main question of this article is, how did Abul Hasan Ameri look at completeness? Our method in this research is based on the analysis and evaluation of the data that we have collected in the form of a report from the text of Ameri's works. The most important findings of this research are: Ameri copleteness applies both to God, all possibilities, and to humans. In fact, perfection in the general sense is intended in this article. Of course, although this philosopher did not provide a real definition of completeness, he used completeness as an objective and real attribute. In one division, he divided completeness into natural, in which the will of creatures is not involved, and acquired, in which the will of creatures is involved. On the other hand, completeness can be divided into two categories: absolute, which is free from any defect and is dedicated to the supreme right, and relative, which is evaluated in comparison with the existing past or with other beings. In another division, he divides completeness into the completeness of the soul and the perfection of the body; That is, this perfection sometimes refers to the soul and sometimes to the body. Of course, another division can be deduced from his philosophical system, although Ameri did not touch it. This division is intellectual perfection and moral perfection. Intellectual perfection refers to the theoretical power of the soul and moral perfection refers to the practical power of the soul. Also, Amri believes that perfection is a matter of doubt and he mentioned some examples for it.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Natural and Acquired Perfection
  • Absolute and Relative Perfection
  • Mental and Moral Perfection
  • Soul and Body Perfection
  • Ameri
Skropsky, John, Moral Philosophy, translated by Javadi, Mohsen, Tehran, Kitab Taha, 1400
Plato, The Course of Plato's Works, translated by Lotfi, Mohammad Hassan, Tehran, Khwarazmi Publications, 1380
Hosseini Qala Bahman, Seyyed Akbar, moral realism in the second half of the 20th century, Qom, Imam Khomeini Educational and Research Institute Publishing Center, 2013
Khademi, Ainullah, spring 1400, analysis of Kennedy's view on the perfection of man, Philosophical-Theological Researches, issue number 87
----------, spring 2015, levels of human perfection, review, analysis and criticism of Fakhrazi's view, philosophical-theological researches, serial number 67
Driver, Cholia, Consequentialism, translated by Pik Voreh, Shirzad, Tehran, Hekmat Publications, 2014
Dashtaki, Ghiyathuddin Mansour, Illuminating the buildings of Al-Nur Lakshef and the darkness of Shawakal al-Gharor, Tehran, Written Heritage Publications, 1382
Shakri, Mohammad Kazem, Mousavi Harami, Fatemeh Sadat, Fall and Winter 2013, Perfection of Man, Point of Departure in the Discourse of Religions, Religious Anthropology, No. 27
Al-Khori, Hana, Al-Jar, Al-Khalil, History of Philosophy in the Islamic World, translated by Aiti, Abdul Mohammad, Tehran, Zaman Publishing House, 1358
Ameri, Abulhasan, Al-Nask al-Uqli and Sufism al-Moli, available in Abulhasan Amiri's Rasa'il, Tehran, University Publishing Center, 1996 A
_________________, Al-Qol fi al-Absar and Al-Basr, --------------------------------b
_________________, Al-Fusul fi al-Mulamm al-Ilahiyyah, --------------------------c
_________________, Al-Taqreer Lawj Al-Qadir, -------------------------------------d
_________________, the saving of human beings by Al-Jabr and Al-Qadr, -------e
_________________, Al-Amed Ali Al-Abad, available in Arba Rasail Filosfieh, Dar al-Tanvir Laltaabaeh and Nasheer, 2015
Ghanbari, Hassan, Religion and ethics in the eyes of Hans Kong, Qom, University of Religions and Religions Publications, 2018
Heyer, Richard Mervin, The Language of Ethics, translated by Diwani, Amir, Tehran, Taha Kitab, 2013