بررسی تطبیقی دیدگاه «استمرار روانی» و «جوهر غیرفیزیکی» در باب این‌همانی شخصی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى (ره)

10.22061/orj.2023.1857

چکیده

مسئولیت‌پذیری حقوقی و اخلاقی و همچنین جاودانگی انسان در حیات پس از مرگ و معقولیت آن مبتنی بر پذیرش «این‌همانی شخصی» است. با توجه به وجود تغییرات گوناگون در انسان، در صورتی می‌توان این­همانی شخصی» را پذیرفت که به لحاظ هستی­شناختی، حقیقتی ثابت در طول زمان را بتوان در انسان کشف کرد. از این رو، پرسش مهم از این قرار است که با توجه به وجود تغییرات گسترده در طول حیات انسان، چه ملاکی برای هویت شخصی قابل پذیرش است؟ دیدگاه­ای گوناگونی در باب ملاک«این‌همانی» وجود دارد. مقالۀ حاضر با روش تحیلی-انتقادی به تبیین و بررسی تطبیقی دو دیدگاه مهم در در باب این‌همانی، یعنی «استمرار روانی» یا «این‌همانی عرضی» و دیدگاه «جوهر غیرفیزیکی» می­پردازد. توجه به چالش های مهم هر یک از این دو دیدگاه مورد توجه جدی نوشتار حاضر خواهد بود. از آنجا که دیدگاه جناب ملاصدرا ملاک دقیقی برای این‌همانی جوهری ارائه می‌کند و هم مشکلات دیدگاه‌هایی همانند استمرار فیزیکی (به‌ویژه عرض‌پنداری من) را ندارد، با حل چالش جمع میان «این­همانی» و «حرکت جوهری نفس»، این‌همانی جوهری غیرفیزیکی دیدگاه برگزیدۀ این مقاله به حساب می‌آید.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Comparative Study of "Mental Continuity" and "Non-Physical Essence" Regarding Personal Identity.

نویسنده [English]

  • Safdar Elahi Rad
Assistant Professor of Theology and Philosophy of Religion Department of Imam Khomeini Educational and Research Institute
چکیده [English]

Legal and moral responsibility as well as human immortality in life after death and its reasonableness is based on the acceptance of "personal identity". Considering the existence of various changes in human beings, it is possible to accept this "personal identity" if, a fixed truth can be discovered in humans over time on the basis of an ontological perspective. Therefore, the important question is that, considering the existence of extensive changes during human life, what criterion is acceptable for personal identity? There are different views about the criterion of "sameness". The present article, with analytical-critical method, explains and compares two important views on identity, namely "psychic continuity" or "accidental identity" and the view of "non-physical essence". Paying attention to the important challenges of each of these two views will be a serious concern of this article. Since Mr. Mulla Sadra's point of view provides a precise criterion for this essential identity and does not have the problems of views such as physical continuity (especially my broad view), by solving the challenge of summation between "this identity" and "the essential movement of the soul", this non-physical essential identity is the chosen point of view. This article counts.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Identity
  • Personal Identity
  • Psychological Continuity
  • Non-Physical Essence
  • Essential Movement
  • Physicalism
Oboudiiat, A, An Introduction to the Hekmat Sadraei System, Tehran: Samt. 2010. Persian.
Ali S. and Seyyed Mohsen E. [translation of What is Human Nature: A View from the Perspective of Science, Philosophy and Theology], Murphy, N (Author). Qom: Adian va Madhahab. 2012. Persian.
Bernard Williams, Problems of the Self, Cambridge, Cambridge University Press. 1973.
collective of translators. [translation of Perspectives on Human Nature: Historical Approach], Trigg R (Author).  Tehran: Research Institute of Humanities and Cultural Studies Publications, 2003. Persian.
Derek Parfit, Reasons and Persons, Oxford: Oxford Clarendon Press. 1984.
Hume, David, Treatise of Human Nature, vol. 1, edited by David Fate Norton & May J. Norton, Oxford, The Clarendon. 2007.
Ibn Sina, M. Al-Shifa (Al-Tabiyyat), Vol. 1, Qom: School of Ayatollah Marashi, 1984. Arabic.
Jalaluddin M. and others. [translation of History of Western Philosophy], Copleston F C(Author).  Tehran: Scientific and Cultural Publishing Company (Soroush), 2006. Persian.
Locke, John, An Essay Concerning Human Understanding, The Pennsylvania State University. 1999.
Mahdi Z. [translation of An Introduction to the Philosophy of Mind], Maslin, K (Author). Qom: Research Institute of Islamic Sciences and Culture, 2009. Persian.
Misbah Yazdi, M, Teaching Philosophy, Qom: Publications of Imam Khomeini Educational and Research Institute. 2011. Persian.
Najaf D. [translation of History of Western Philosophy], electronic version, Russell B(Author). 2009. Persian.
Sadegh R S. [translation of Research in Human Understanding], Locke J (Author). summarized by Pringle P, Tehran: Dehkhoda, 1970. Persian.
Sadr al-Mutalahin, M, Al-Hikmah al-Mutaaliyyah fi al-Asfar al-Aqliyyah al-Arbaah, Qom: Al-Mustafawi school. 1989. Arabic.
Sadr al-Mutalahin, M, al-Shawahid al-Rubabiyyah in al-Manahij al-Solukiyya, Tehran: University Publishing Center. 1981. Arabic.
Sadr al-Mutalahin, M, Mafatih al-Ghaib, Tehran: Institute of Cultural Studies and Research. 1982. Arabic.
Saeedi, A, The essential movement of the soul in wisdom and transcendence and the book and tradition, Qom: Imam Khomeini Educational and Research Institute. 201rsian.