رساله‌الطیرِ ابن‌سینا، فتوت‌نامۀ هنرمندان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، فلسفه هنر، دانشگاه علوم تحقیقات، تهران، ایران

2 استاد، گروه فلسفه، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران،

10.22061/orj.2023.1853

چکیده

داستان‌های رمزی ابن‌سینا  همواره به عنوان تمثیل‌های عرفانی مورد برررسی قرار گرفته‌اند؛ مسئله‌ای که باعث شده مهم‌ترین ویژگی این آثار، که همان داستان بودن آن‌ها است کمتر مورد توجه قرار گیرد؛ در صورتی که این آثار به عنوان آثار هنری می‌توانند جای خالی مباحث مرتبط با هنر را در اندیشۀ ابن‌سینا پُر کنند و قسمت‌های تازه و متفاوتی از اندیشۀ شیخ‌الریس پیرامون مقولۀ هنر را برای ما روشن کنند. در میان داستان‌های رمزی ابن‌سینا، وضعیت رساله‌الطیر، متفاوت از دیگر داستان‌ها است. سؤالی که در این مقاله مطرح می‌شود دربارۀ جایگاه رساله‌الطیر در میان داستان‌های رمزی ابن‌سینا و نسبت آن با تفکر او دربارۀ مقولۀ هنر است و این که چگونه رساله‌الطیر می‌تواند به تبیین اندیشۀ ابن‌سینا در مورد مسلۀ هنر بپردازد؟ ابن‌سینا در این اثر مباحث مختلفی را مطرح می‌کند که حول محور آگاهی و معرفت، سیرو سلوک، آموزش و تربیت می‌چرخند؛ این مباحث با مباحث مطرح شده در فتوت‌نامه‌ها، در نوع نگاه، بیان و هدف مشترک‌اند؛ به گونه‌ای که می‌توان این گونه نتیجه گرفت که ابن‌سینا با نگارش رساله‌الطیر، هم به خلق اثری هنری پرداخته و هم در این اثر با رویکردی همانند فتوت‌نامه‌ها، مسیر تربیتی خاص خود را به هنرمندان نشان داده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Ibn Sina's Risalat AL-Tair, Futwat Nameh of Artists

نویسندگان [English]

  • bahram chamsuraki 1
  • Nasrollah Hekmat 2
1 PhD Student, Philosophy of Art, University of Research Sciences, Tehran, Iran
2 Professor, Department of Philosophy, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Ibn Sina's symbolic stories have always been considered as mystical allegories; The issue that has made the most important feature of these works, which is their story, less attention; If these works as works of art can fill the gaps in art-related topics in Ibn Sina's thought and illuminate new and different parts of Sheikh Al-Rays's thought on the subject of art. Among Ibn Sina's mystery stories, the status of the Risalat Al-Tair is different from other stories, a work that can be considered the key to understanding Ibn Sina's view of art. A work consisting of an introduction, the main and ending narrative, which is the story of captive birds that are looking for the end with their journey and behavior. In this work, Ibn Sina raises various issues that revolve around the axis of knowledge, knowledge, behavior, education and training; These issues are common to the issues raised in the Futwat Nameh in the type of view, expression and purpose. In this article, according to the topics and concepts discussed in the Risalat Al-Tair, this work has been examined with the principles and concepts presented in the Futwat Nameh  to determine why and how this work of Ibn Sina becomes a Futwatnameh for artists.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Symolic Stories
  • Resalat AL-Tair
  • Futwat Nameh
  • Art
Ibn sina H. Isharat Va Tanbihat. Malekshahi H. Tehran: Soroush Press. 2006. Persian.
-------------. Hayyebn Yaqzan. AL-Juzani AU.Tehran:  University Of Tehran Press.Persian.
-------------. Risalat AL-Tair. Akhsitki A KH. Tehran: Noor E Mohabbat Publications. 2013. Persian.
-------------. Self-Doctrian. Correction And Introduction Amid M. Hamedan: Bu-Ali Sina University. 2004. Persian.
-------------. AL-Shefa(AL-Elahiat). Zayyd S (Resercher). Qom: Maktab Ayatullah Marashi Najafi. 2012a. Arabic.
-------------. AL-Shefa(AL-Manteq). Qanvati A (Resercher). Qom: Maktab Ayatullah Marashi Najafi. 2012b. Arabic.
-------------. The Collected Essays. Translait By Taheri S M. Qom: Ayyat Eshraq Publications. 2009. Persian.
-------------. Miraj Nameh. Correction And Introduction Mayel Heravi N. Mashhad: Astan Qodse Razavi Press. 1987. Persian.
-------------. Manteq AL-Mashreqiin. Qom: Maktab Ayatullah Marashi Najafi. 1984. Arabic.
Ebrahimi A. Moosavi Gilani S R. Theoretical and Practical Approch For Spiritual Conduct Of Artist In Fotowatnameh. Journal Of Art&Media Studies. 2019. 1(1).  11-36. Persian.
Afshari M. Madaeeni M. Fourteen Treatises On Chivalry and Gulids. Tehran:  Cheshmeh Publication. 2006. Persian.
Afshari M. Futwat Nameh and Rasaeel Khaksaryih. Tehran: Institute for Humanities and Cultural Studies. 2003. Persian.
Bolkhari H. Theory of Art and Beauty in Islamic Civilization. Tehran: Soore Mehr Publication. 2015. Persian.
Pazouki Sh. The Nature of Islamic Art. Tehran: Academy of Art Publication. 2013. Persian.
Taqi Sh. The Two Wing of Wisdom. Tehran: Markaz Publication. 2003. Persian.
Hekmat N. An Introduction to The History of Islamic Philosophy. Tehran: Elham Publication.2019. Persian.
------------. The Metaphysics of ibn Sina. Tehran: Elham Publcation. 2010. Persian.
Zarinkoob A. Serch in Iranin Sufism. Tehran: Amirkabir Publication. 2006. Persian.
Rabii H. The Philosophy of the Art of Avicenna. Qom: Reserch Center for Islamic Theology and Philosophy. 2011. Persian.
Shayegan D. Henri Corbin: The Horizons Of Spiritual Thinking Within Iranian Islam. Parham B(Translait). Tehran: Fazan Publication. 2006. Persian.
Corbin H. Treatises On Chivalry. Naraghi E(Translait). Tehran: Sokhan Publication. 2006. Persian.
----------. Avicinna and The Visionary Recital. Rahmati E(Translait). Tehran: Sophia Publication. 2010. Persian.
----------. An Iranian Islam(VOL4) Part2. Rahmati E(Translait). Tehran: Sophia Publication. 2020. Persian.
Nasr S H. Knowledge and The Scred. Mirzaii F(Translait). Tehran: Farzan Pulication. 2009. Persian.
-----------. Conceptions of Nature in Islamic Thought. Tehran: University of Tehran Press.1966. Persian.
Vaezkashefi H. The Royal Book of Spiritual Chivalry. Tehran: Iranian Culture Foundation. 1971. Persian.