تأثیر مبانی وجودشناختی ملاصدرا در درک برخی معارف دین اسلام

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه فلسفه و کلام اسلامی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران

2 استادیار، گروه فلسفه و کلام اسلامی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران

10.22061/orj.2021.1741

چکیده

کارکرد هرمنوتیک و تفسیر عقلانی معارف­ِ دین با رویکرد وجودشناسی از اساسی­ترین کارکردهای فلسفۀ ملاصدرا می­باشد. مسئلۀ اصلی این جستار چگونگی درک معارف دین با ادلۀ فلسفی از منظر ملاصدرا است. در این نوشتار تلاش شد به تبیین نظریات ایشان در درک معارف دین بر مبنای اصول ویژه وجود­شناسی ازجمله:  اصالت وجود، تشکیک وجود و از مسیر تدرج مراتب انسانی، نظریه تطابق عوالم و حرکت تکاملی نفس بپردازیم. در این تبیین دین­شناسان حقیقی و در رأس آنها انسان­کامل با شهودِ این حقیقت که وجود خداوند باریتعالی در بالاترین مرتبۀ هستی است و همۀ عوالم جلوه­های متنوع از وجود واحد او هستند به درک عالی معارف دین می­رسند و دیگر انسانها متناسب با مرتبۀ وجودی خویش براساس حرکت جوهری نفس از دریای حقیقت قرآن و معارف دین بهره می­برند؛ اما درک حقیقی کلام حق تعالی تنها از آن کسانی است که در اثر ارتقاء وجودی و اتحاد با عوالم برتر، به کمک مکاشفه و شهود و عقل رسته از محدودیتهای عالم ماده، توانسته­اند در مواردی به تأویل صحیح متن وحیانی نائل آیند. تأویل صحیح، نخست از فهم الفاظ (تفسیر ظاهری) آغاز می­شود سپس در مرحلۀ بعد مفسر با بهره­مندی از شهود با روح و باطن جهان اتحاد معنوی برقرار کرده و در نتیجۀ آن به حقایق باطنی نظام فرودینی می­رسد که رقیقه عالم و عقول و مطابق با آن است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Influence of Mulla Sadra Ontological Foundations in Some Teachings of Islam

نویسندگان [English]

  • Ziba Zalaghi 1
  • Farajollah Barati 2
  • Goodarz Shateri 2
1 Humanities, Shahid Beheshti, Azad, Ahvaz, Iran
2 Humanities. Shahid Beheshti . azad Ahwaz. Iran
چکیده [English]

The hermeneutic function and rational interpretation of the teachings of religion with an ontological approach is one of the most basic functions of Mulla Sadra's philosophy. The main issue of this article is how to understand the teachings of religion with philosophical arguments from Mulla Sadra's point of view. Let's deal with the theory of the adaptation of the worlds and the evolutionary motion of the soul. In this explanation, true theologians, and at the top of them the perfect man, with the intuition of the fact that the existence of God Almighty is in the highest order of existence and all the worlds are various manifestations of his single existence, reach a higher understanding of the teachings of religion and other human beings. In proportion to their existential order, based on the essential movement of the soul, they use the sea of ​​truth of the Qur'an and the teachings of religion;
But the true understanding of the word of the Almighty is only those who, as a result of existential promotion and union with the higher worlds, with the help of revelation, intuition, and intellect within the limitations of the material world, have been able to achieve a correct interpretation of the revelatory text. Correct interpretation begins first with the understanding of words (apparent interpretation), then in the next stage, the interpreter, by using intuition, establishes a spiritual union with the soul and the interior of the world, and as a result, reaches the esoteric truths of the sublime system. In accordance with it.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Philosophy
  • Existence
  • Understanding
  • Teachins Religion
  • World Adaptation
  • Interpretation
Ibn Arabi M ,Rahme menal rahman, vol. 1, Ishraq Publications,1989, Arabic
Khosropanah, A, New words,  Gom, Center for Cultural Studies and Research,2004, Persian
Ragheb Isfahani H, Mofaradat alfaz ghoran, Beirut: Dar al-Alam,1993.Arabic
Shirazi  M, Alesharat val tanbihat, attached to two descriptions of Tehran,1998,Arabic
__________  , Alhekmatol motaalieh fel asfarol arbaeh , vols. 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, Al-Aqliya, Beirut,1981 A, Arabic
_________  , Asrar al-Ayyat, Introduction and correction by Mohammad Khajavi, Qom: Bidar.1981 B, Arabic
________________, Al shavahedo robobieh, Volume 1, Qom, Religious Press Publications,2003,Arabic
________________,  Al-Mabda 'wa Al-Ma'ad, Association of Wisdom and Philosophy, Iran, Tehran,1975,Arabic
________________,  Mafatihol gheib, Tehran Institute of Cultural Studies and Research,1984 A, Arabic
_________________, Almashaer, Tehran Tahoori Library, 1984 B. Arabic
__________________, Tafsir Goran Karim, vols. 1, 2, 4, 5, 6, 7, edited by Mohammad Khajavi, Qom: Awake,1987, Arabic
__________________, Se Resaleh Falsafi, by Seyed Jalaluddin  Ashtiani, Qom,1999,Arabic
______________, Sharhe Osoole Kafi, Volume 1, 7 Research of  Mohammad  Khajavi, Tehran, InstituteCultural Studies and Research, First Edition,1991,Arabic
Aboudit, A, An Introduction to the System of Sadra Wisdom, Vol. 1, Tehran, 2006,Persian
Sadeghi, H, An introduction to the new word , Qom, Taha Book, Maaref Publishing, 2003, Persian
Bidhendi  M,  Dastranj, Mohammad, 2016,  Sadra's ontological hermeneutics and the issue of religious language, Comparative Theology Quarterly, Year 7, Vol. 15, pp. 29-46, Pershian