خوانش تصویر مرگ از دیدگاه رولان بارت (رویکردی نشانه‌شناسانه تصویری بر کتاب اتاق روشن)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری فلسفۀ هنر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال

2 استادیار گروه فلسفه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال

3 دانشیار گروه فلسفه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال

10.22061/orj.2021.1587

چکیده

رولان بارت از پیشگامان نشانه­شناسی تصویری بود؛ نشانه­شناسی تصویری به تبیین و تحلیل تصویر در چارچوب نظام های دلالتی و در جستجوی راهی برای ترجمه تصاویر به زبان گفتار است. وی آخرین کتابش، اتاق روشن، را به تأملات درباره عکاسی اختصاص داد، و باور داشت که عکس بیش از آنکه واقعیت را منعکس یا بازنمایی کند، بر آن دلالت دارد، نشانه­ها و چیزهایی که بر بیننده در مقام خوانندۀ عکس مهم تلقی می­شود، مبنای تفسیر و واکاوی قرار می­گیرد. بخش نخست کتاب، در پی توصیف و تفسیر عکس­های مختلف جهت دستیابی به ذات عکس و بخش بعدی پیرامون عکس باغِ زمستانی است و درباره دوران سوگواری در غیاب و مرگ مادر است. در پژوهش حاضر  به این سوالات پاسخ داده می­شود، نخست، منظور بارت از حقیقت عکس درباره مرگ چیست؟ دو اینکه، تفاوت عکس پرتره و پرتره نقاشی چیست؟ در نهایت، چگونه یک عکس، نشانه­هایی از هستی و مرگ را توأمان تفسیر می­کند؟ روش پژوهش، توصیفی- تحلیلی است و جمع­آوری اطلاعات، با استفاده از منابع کتابخانه ای انجام شده است. ابتدا، ابزارهای رویکرد نشانه­شناسی در تحلیل متون، بیان شده و سپس سازوکار، نقش و اهمیت این ابزارها در تحلیل و خوانش عکس، تشریح و تبیین شده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Reading the Photograph of the Death from Roland Barthes’ Point of View (A Visual Semiotic Approach to the Book “Camera Lucida”)

نویسندگان [English]

  • Saeideh Masoumi 1
  • Mohammd Shokry 2
  • Ali Moradkhani 3
1 Ph.D. Candidate of philosophy of Art, Tehran North Branch, Islamic Azad University
2 Assistant professor at Department Of philosophy, Tehran North Branch, Islamic Azad University ,Tehran, Iran
3 Associate Professor at Department Of philosophy, Tehran North Branch, Islamic Azad University ,Tehran, Iran
چکیده [English]

Roland Barthes was one of the pioneers of visual semiotics; Visual semiotics is the explanation and analysis of images in the context of signification systems and the search for a way to translate images into spoken language. He devoted his latest book, The Camera Lucida, to reflections on photography and believed that the photograph signified, more than it reflected, or represented reality. Signs and things that are considered important to the viewer as a reader of the photo, are the basis for interpretation and analysis.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Roland Barthes
  • Visual Semiotics
  • Camera Lucida
  • Image of the Death
  • The Winter Garden Photograph
Abasi, E. [Translation of Criticizing Photographs: An introduction to Understanding Images]. Barret T (Author). Tehran: Markaz Publications;2006. Persian.
Ahmadi, B, From Pictorial Signs to the Text: Toward the Semiotics of Visual Communication. Tehran: Markaz Publications;2012. Persian.
Ahmadi, B, The Text Structure and Textural Interpretation. Tehran: Markaz Publications;2001. Persian.
Azarang, F. [Translation of Camera Lucida]. Barthes R (Author). Tehran: Herfeh Nevisandeh Publications;2016. Persian.
Azarang, F. [Translation of Re-reading Camera Lucida]. Burgin V (Author). Tehran: Herfeh Honarmand Publications;2002. Persian.
Barthes R. Camera Lucida. New York: Hill and Wang Press;1981.
Barthes R. The Photographic Message. Albuquerque: New Mexico University Press, ;1988.
Batchen G. Photography Degree Zero (Reflections on Roland Barthes's Camera Lucida). Publication Massachusetts Institute of Technology (MIT).2009; 6:187-192.
Barrow Th., Armitage Sh., Tydeman W. Reading into Photography. Albuquerque: New Mexico University Press;1982.
Burgin V. Thinking photography. London: Macmillan education Ltd;1982.
Breidback O., Verellone, F., Kaiser W.Thinking European Words: Thinking and Imagination. Aurora: Davies Group Poblishers;2013.
Ebrahimi, M., Ladoni M., [Translation of Crisis of the real: About Contemporary Photography]. Grundberg A (Author). Tehran: Farhangestan Honar Publication;1999. Persian.
Eco U. A Theory of Semiotics. Bloomington: India University Press;1976.
Geffroy Y. Family Photographs: A Visual Heritage. In Visual Anthropology Review. 1990;3(4):367-410.
Haghigi, H. Phenomenology on Photographic Image. [master`s thesis] Tehran University of Art;2013.
Hasanpur M, Noruzitalab A. [Photo readings, as private matters hermeneutic]. Journal Bagh-e Nazar, Architecture and Urbanism (NRC).2011;2(43):17-24. Persian.
Kamran A. [Barthes Signs]. Journal of Bimonthly of Surah Andisheh
. 2013; 68-69:233-237. Persian.
Khataeelar S, Ghodsi V, Mohajer M. [Translation of Photography: A Critical Introduction]. Wells L (Author). Tehran: Minouye Kherad Publications;2011. Persian.
Khoobdel H. [Translation of Basic Critical Theory for photography]. La Grange, A (Author). Tehran: Shourafarin Publications;2012. Persian.
Moghimnejad M, Photography and Theory. Tehran: Soure Mehr Publications;2014. Persian.
Moghimnejad M. [Photo and Linguistic Signs]. Journal of Herfeh Honarman.2009; (31):34-44. Persian.
Motaref N. [Translation of Camera Lucida]. Barthes R (Author). Tehran: Chesheh Publications;2005. Persian.
Sarami A. Fahimifar A. [Picture, Image and Visual Perception]. Journal University College of Fine Arts, University of Tehran 2018;23(2):5-12. Persian.
Schroeder J. Visual Methodologies and Analysis. Visual Anthropology. 2003;16(1):8-18.
Shairi HR, A Semio-Semantic Analysis of Ecstasy in Literary Discourse. Tehran: Samt Publications;2006. Persian.
Zimaran M, An Introduction to the Semiotics of Art. Tehran: Gheseh Publications; 2003. Persian.