اتوس و تحول معنایی آن در آرای هایدگر

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دوره دکتری گروه فلسفه هنر، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران

2 دانشیار، گروه ادیان و فلسفه، دانشگاه محقق اردبیلی

10.22061/orj.2021.1514

چکیده

واژۀ یونانی اتوس (ἦθος) نخست در آثار شعرا و هنرمندان قرن‌های هشتم تا پنجم پ.م، به‌‌معنای «سرشت و عادت» و «ارائۀ محسوسِ کیفیاتِ شخصیتی و روحی» و سپس در آرای برخی از فلاسفه و بیش از همه در آرای هراکلیتوس، افلاطون و ارسطو با معانی متفاوت به‌کاربرده شده است. هایدگر، با انتقاد از تلازم اتوس و انضباطِ اخلاقی افلاطون و ارسطو که به‌زعم او، به سلب قدرت آشکارگری هستی و دور شدن انسان از جایگاهش در هستی و سکنی‌گزینی غیراصیل می‌گردد و با تأسی از هراکلیتوس، منش مبتنی بر تفکر اصیل انسان را در رابطه با فوزیس، به‌معنای کلیت هستنده‌ها، اتوس می‌نامد. او برای تبیین اتوس خود، با عاریه گرفتن خصیصه‌هایی از لوگوسِ هراکلیتوسی به تقویت لوگوس و اتوس ارسطویی پرداخته و نشان می‌دهد انسان به‌عنوان «شبان هستی» باید شیوه سکنی‌گزیدنی را انتخاب نماید که در لوگوس کیهانی به آن ارجحیت داده‌شده است؛ زیرا لوگوس، بر اساس اتوس اصیل خود را بر انسان آشکار می‌سازد و در صورت فقدانِ بروز اتوس مناسب، هستی از انسان روی برمی‌گرداند و انسان بی‌خانمان می‌شود. به‌زعم هایدگر، چون اتوس او از خصلت آشکارگری‌ و نه اخلاقی برخوردارست به یمن هستی متجلی شده و انسان را در جوار خدایان سکنی می‌دهد که البته تلقی او در این خصوص کاملاً قابل‌قبول نیست؛ زیرا هرچند که هایدگر نظام فلسفی خود را مبرا از هرگونه گرایش‌های اخلاقی و مذهبی می‌داند ولی التزام دازاین برای دست‌یابی به ذات اصیل و نخستین، سکنی‌گزینی و همبودی‌اش با دیگر هستنده‌ها و طبیعت به‌عنوان یک کل را غایتی متعهدانه و مسئولانه می‌توان انگاشت.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Ethos and its semantic transformation in Heidegger's views

نویسندگان [English]

  • camellia Talei Bafghei 1
  • Maryam Soltani kouhanestani 2
  • Esmail Saadati Khamseh 2
1 department of philosophy of art, Islamic Azad University, Ardabil, Iran
2 Associate Professor, Department of Philosophy, University of Mohaghegh Ardabili
چکیده [English]

The Greek word ethos (ἦθος) was first used as the meanings of "nature and habit" and "tangible presentation of personality and spiritual qualities" in the works of poets and artists of the eighth to fifth centuries B.C, and then it has been used in the views of some Greek philosophers most of all in the view Heraclitus, Plato and Aristotle with different meanings. Heidegger criticizes the correlation of ethos with Plato's and Aristotle's moral discipline, which, in his view, leads to the deprivation of the revealing power of Being and man's departure from his place in existence and causes the unauthentic dwelling. Heidegger under the influence of Heraclitus, calls the character based on authentic human thinking in relation to phúsis (φύσις), in the sense of the whole beings as "ethos". To explain his ethos, he borrowed some features from the Heraclitus logos to reinforce the Aristotelian logos and ethos, and indicates that man as the "shepherd of the Being" must choose the dwelling method/way which is preferred in the cosmic logos. Because the logos reveals himself to man on the basis of the his authentic ethos, and in the absence of a suitable ethos appearance, the Being turns away from man and man becomes homeless. According to Heidegger, since ethos is not a moral, it can manifests the Being to the man and man dwells next to the gods which of course his consideration in this regard is not entirely acceptable; because, although Heidegger considers his philosophical system to be free from any moral and religious tendencies, but Dasein's commitment to attaining the authentic and primordial essence, his dwelling and being-with-others and being-with nature as a whole can be considered as committed and responsible end.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Ethos
  • Heidegger
  • Logos
  • Disclosedness
  • Heraclitus
Abazari Y. Ethos and Original Ethic. Journal Arghonne. 2004; 11(4): 31-68. Persian
Darcus S. Daimon as a Force Shaping Ethos in Heraclitus. Phoenix. 1974; 28(4): 390-407.
Eghlidi E. [Translation of Works and Days]. Hesiod (Author). Tehran: Markaz Publications; 2009. Persian
Gross D, Kemmann A. Heidegger and Rhetoric. New York: University of New York Press; 2005.
Havelock E. Preface to Plato. Massachusetts: Harvard University Press; 1963.
Heidegger M. Basic Writings. New York: Harper & Row; 1977.
Heidegger M. Early Greek Thinking. New York: Harper and Row; 1984.
Heidegger M. Parmenides. Indiana: Indiana University Press; 1998a.
Heidegger M. Pathmarks. Cambridge: Cambridge University Press; 1998b.
Heidegger M. Introduction to Metaphysics. New York: Harper & Row; 2000.
Heidegger M. Plato's Sophist. Indiana: Indiana University Press; 2003.
Heraclitus. Heraclitus: fragments. Toronto: University of Toronto Press; 1991.
Jamadi S. [Translation of Being and Time]. Heidegger M (Author). Tehran: Ghoghnoos Publications; 2010a. Persian
Jamadi S. [Translation of Heidegger & the political]. Beistegui M (Author). Tehran: Ghoghnoos Publications; 2015. Persian
Kahn C. The Art and Thought of Heraclitus. Cambridge: Cambridge University Press; 1979.
Khodapanah B. [Translation of Heidegger's Later Philosophy]. Young J (Author). Tehran: Hekmat Publications; 2013. Persian
Khorasani S. Early Greek Philosophy. Tehran: Markaz Publications; 2009. Persian
Kuhlken J. Heidegger and Aristotle: Action, Production, and Ethos. Speculative Philosophy. 2014; 28(3):370-379.
Manouchehri A. [Translation of Poetry, Language, Thought]. Heidegger M (Author). Tehran: Mola Publications; 2010b. Persian
Mallin S. Art Line Thought. London: Kluwer Academic Publishers; 1996.
Nafisi S. [Translation of Iliad]. Homer (Author). Tehran: Parmis Publications; 2007. Persian
Pollitt J. Art and Experience in Classical Greece. Cambridge: Cambridge University Press; 1972.
Risser J. the Ethics (Ethos) of History. Philosophical Investigation. 2014; 9(17):117-136.
Saadat E. [Translation of Rhetoric]. Aristotle (Author). Tehran: Hermes Publications; 2013. Persian
Soltani Kouhanestani M. [The Problem of Art in Plato's Philosophy with emphasis on the doctrine of Intuition of The Good]. Journal Javidan Kherad. 2017; 32(2): 77-94. Persian
Thegonis. Greek Elegiac Poetry: From the Seventh to the Fifth Centuries B.C. Massachusetts: Loeb Classical Library; 1999.
Xenophon. Memorabilia. Massachusetts: Harvard University Press; 1997.
Zeller E. Outlines of the History of Greek Philosophy. New York: Dover Publication; 1980.