Paying special attention to Quranic verses and traditions, Feiz Kashani developed Sadra`s philosophy regarding the multiplicity of human being in species. When treating the multiplicity of human being in species, he uses Quranic verses and tradition; it, however, does not mean the priority of philosophical way to traditional one. For, giving priority to traditional way in the background of his treatment, he seeks to explain hidden philosophical and mystical designations. The paper has put forth a possibility for treating the multiplicity of human being in species in Feiz` on the principles of transcendent philosophy, first and then, the clear statements of Feiz have been referred to. This approach has been based upon the interaction of religion and philosophy.
دشتکی شیرازی، غیاث الدین منصور حسینی، (1386)، مرآة الحقائق و مجلی الدقائق در: مصنفات دشتکی، ج1، به کوشش عبدالله نورانی، تهران، دانشگاه، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.
حلی، (1417)، کشف المراد، چاپ حسن حسن زاده آملی، قم، موسسه النشر الاسلامی التابعه لجماعه المدرسین.
حکمت، نصرالله، (1381)، وجود و ماهیت، تهران، الهام.
صدر الدین شیرازی، محمد بن ابراهیم، (1384)، اسرار الآیات، به انضمام تعلیقات حکیم مولی علی نوری، تحقیق سید محمد موسوی، تهران، انتشارات حکمت.
صدر الدین شیرازی، محمد بن ابراهیم، (1366)، تفسیر القرآن الکریم، تصحیح محسن بیدارفر، قم، انتشارات بیدار.
صدر الدین شیرازی، محمد بن ابراهیم، (1368)، الحکمه المتعالیه فی الاسفار العقلیه الاربعه، قم، انتشارات مصطفوی.
صدر الدین شیرازی، محمد بن ابراهیم، (1374)، الحکمه المتعالیه فی الاسفار العقلیه الاربعه، تصحیح و تعلیقه حسن زاده آملی تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
صدر الدین شیرازی، محمد بن ابراهیم، (1360)، الشواهد الربوبیه، چاپ سید جلال الدین آشتیانی، مشهد.
صدر الدین شیرازی، محمد بن ابراهیم، (1363)، المشاعر، چاپ کربن ،تهران، کتابخانه طهوری.
صدر الدین شیرازی، محمد بن ابراهیم، (1386)، مفاتیح الغیب، چاپ نجفقلی حبیبی، تهران، بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
صلواتی، عبداله، (1387)، «درآمدی به نظام حکمت صدرائی»، کتاب ماه فلسفه، شماره 10و 11، تیر و مرداد.